Мітіо Каку про освіту майбутнього
Джерело – http://www.dsnews.ua/society/mitio-kaku-ucheba-uzhe-ne-budet-bazirovatsya-na-zapominanii-28082014231600
У минулому році газета The New York Times назвала Мітіо Каку (Michio Kaku) одним з найрозумніших людей Нью-Йорка. Американський фізик японського походження провів ряд досліджень в області вивчення чорних дір і прискорення розширення Всесвіту, один із засновників теорії струн, яка визнана основною моделлю фізики. В активі вченого – вісім книг-бестселерів, цикли передач на BBC та Discovery. Каку – викладач зі світовим ім'ям: він професор теоретичної фізики в університеті Нью-Йорка, багато подорожує по світу з лекціями.
Початок 60-х - Вища школа Кібберлі в Пало-Альто. 1968 - закінчив з відзнакою Гарвардський університет зі ступенем бакалавра. 1972 - радіаційна лабораторія в Берклі в Університеті Каліфорнії, ступінь доктора філософії (Ph.D). З 1973 - читає лекції в Прінстонському університеті. З 1989 - по теперішній час викладає в головному і найстарішому коледжі Міського університету в Нью-Йорку, регулярно проводить конференції в Нью-Йорку.
Мітіо Каку - активний популяризатор теоретичної фізики і сучасних концепцій будови Всесвіту, автор книг (остання - The Future of the Mind), мета яких - донести складні наукові теорії до широкої аудиторії. Каку часто виступає по радіо і телебаченню, знімається в науково-популярних і документальних фільмах, виступає в якості ведучого програм How the Universe works таі Sci Fi Science виробництва телеканалу Discovery.
- У своїй книзі "Фізика майбутнього" ви пишете, що освіта буде базуватися на інтернет-технологіях і гаджетах типу Google Glasses. Які ще глобальні зміни відбудуться в сфері навчання?
- Найголовніше - навчання вже не буде базуватися на запам'ятовуванні. Зовсім скоро комп'ютери і окуляри Google Glass трансформуються в крихітні лінзи, які надаватимуть можливість завантажувати всю необхідну інформацію. Вже існують окуляри доповненої реальності, які мають таку функцію. Тому через рік-два школярі і студенти на іспитах зможуть запросто шукати відповіді на питання в інтернеті: досить моргнути – і з'явиться потрібна інформація.
З одного боку, не потрібно буде перевантажувати мозок зайвими знаннями, більшість з яких, як показує практика, згодом ніколи не використовується.
Резерв розуму, який звільниться від необхідності збереження інформації, переорієнтується на розвиток здібності думати, аналізувати, аргументувати і приймати в підсумку вірні рішення.
- В такому випадку відпаде необхідність в іспитах та викладачах?
- Безумовно, ми станемо більш автономними, будемо брати більшу відповідальність за своє життя, відповідно, не знадобляться будь-які "контролюючі органи". Люди стануть створювати самі себе, причому реально усвідомлюючи, які саме знання їм потрібні. А якщо потрібна допомога, вони отримають її, наприклад, у "розумної" стіни. Дуже скоро такі пристрої, засновані на технологіях штучного інтелекту, будуть розташовуватися всюди: в квартирах, офісах, на вулицях. Досить буде наблизитися до стіни і сказати: "Я хочу поговорити з професором біології". І тут же на стіні з'явиться вчений, який може дати вам всю потрібну інформацію. Така система буде використовуватися не тільки в галузі освіти, а й в інших сферах: медицині, юриспруденції, дизайні, психології та ін. Звичайно, реальні фахівці, наприклад хірурги, будуть потрібні, але прості проблеми можна буде вирішити віртуально. Що стосується вчителів, то вони "живцем" вже точно не знадобляться.
- Чи зможуть люди швидко перебудуватися на самоосвіту, онлайн-навчання?
- Університетські онлайн-курси вже існують, це дійсно блискуча ідея. Правда, відсоток тих, хто кинув навчання на таких програмах поки що дуже високий. Це пов'язано з тим, що люди ще не перебудувалися, не навчилися працювати без наставника за принципом "тільки ти і монітор комп'ютера", у них немає високої мотивації. З іншого боку, онлайн-система тільки зароджується, її потрібно коригувати. Але розвивається і вдосконалюється вона досить швидко, і, безумовно, саме за нею освіта наступних 50 років. Університети збережуться, але це будуть переважно віртуальні виші, навчання в яких буде засноване на «хмарній» технології. Тих, хто відвідує лекції в традиційних навчальних закладах, будуть вважати невдахами. Про них будуть говорити: "Він не зміг сам сконструювати свою освіту".
- Зараз підтвердженням отриманого багажу знань є диплом. Яким чином в майбутньому фахівець буде підтверджувати свою компетентність в тій чи іншій області?
- Дипломи зникнуть через непотрібність - перш за все тому, що освіта перестане обмежуватися якимись тимчасовими і просторовими рамками. З'являться центри сертифікації, в яких фахівці будуть здавати кваліфікаційні іспити, що визначають набір навичок і компетенцій. Залежно від результату людина отримає або не отримає певну посаду. Ймовірно, з часом буде впроваджено уніфіковану шкалу балів – їх кількість дозволить зайняти певне положення в суспільстві. Відповідно, університети стануть постачальниками послуг, які самі ці послуги не оцінюють. У США, Канаді, Японії, Європі дуже популярна система портфоліо, коли за час навчання людина накопичує дипломи, свідоцтва, сертифікати та надає їх роботодавцю. В майбутньому накопичений інтелектуальний багаж стане одним з ключових елементів системи освіти, а інформаційні технології зроблять здобутки людини доступними і прозорими.
- Якщо від дорослих можна очікувати свідомого підходу до освіти, то діти навряд чи будуть вчитися без постійного контролю ...
- Будуть активно розвиватися дитячі освітні послуги. У найближчі 10-15 років можливості того, що зараз називають позасистемною освітою, стануть безмежні. Зокрема, буде такий сервіс, як педагогіка онлайн. Причому онлайн – це не означає, що всі сидять перед комп'ютерами і дивляться в монітори: змінюється саме середовище, в якому люди живуть, та інтерфейси, які з ними взаємодіють. Міста майбутнього, наповнені інформаційно-комунікаційними рішеннями, стануть самі по собі активними учасниками нового освітнього середовища. Зокрема, стануть пропонуватися великі ігри для дітей, які протягом багатьох днів і місяців будуть проходити в реальних міських або спеціально підготовлених просторах. У підручники навчаться вставляти штучниий інтелект, і він зможе підбирати освітні матеріали – фото, тексти, відео, завдання, схеми під потреби кожного конкретного учня незалежно від того, скільки йому років – шість чи шістдесят. Таких розробок дуже багато, вони поступово впроваджуються.
- Зараз, щоб стати хорошим фахівцем, потрібно напрацьовувати базу знань і набувати досвіду. Що потрібно буде для того, щоб стати успішною людиною в майбутньому?
- Щоб домогтися реального успіху, потрібно розвивати ті здібності, які недоступні роботам: креативність, уяву, ініціативу, лідерські якості. Суспільство поступово переходить від товарної економіки до інтелектуально-творчої. Не дарма Тоні Блер любить говорити, що Англія отримує більше доходів від рок-н-ролу, ніж від своїх шахт. Набагато більше шансів на успіх у тих країн, які зможуть збалансувати товарні ринки і когнітивно-креативний потенціал. Нації, які вірять тільки в сільське господарство, довго не протягнуть, вони приречені на бідність.
- Більшість футурологів передрікають, що левову частку робочих місць скоро займуть роботи. Що залишиться людині?
- Найбільш прибутковими будуть біотехнології, нанотехнології та штучний інтелект. Змінюється не лише система освіти, а й система роботи. Зовсім скоро не залишиться людей на фабриках, зате з'явиться багато нових спеціальностей в інтелектуальній сфері. Найголовніше - вчасно зорієнтуватися і переключитися. Проблема більшості людей в тому, що вони інертні і ні кроку не можуть зробити, щоб не озиратися на натовп. Перше, чому потрібно навчитися, якщо ви хочете домогтися успіху в майбутньому, – не боятися бути несхожим на інших, брати на себе повну відповідальність за своє життя, не боятися в один день все змінити і піти новим шляхом.
- Зараз рівень безробіття високий як ніколи, в першу чергу серед молоді. Чи варто списувати це тільки на світову кризу або частка провини лежить в тому числі і на неефективній системі освіти?
- Діюча система освіти готує фахівців минулого. Ми вчимо їх для того, щоб вони йшли на роботу, якої вже не існує, забезпечуємо тими інтелектуальними інструментами, які давно неефективні. Тому в світі такий високий відсоток безробітних. З якого дива власнику бізнесу приймати на роботу випускників: мало того, що у них немає належних знань, так ще й відсутній досвід. Як результат, в більшості провідних світових компаній домінують 50-60-річні. Але й вони будуть продовжувати вчитися – щойно люди будуть доживати до 120 років і слідувати неминучою, на мою думку, концепцією безперервної освіти. Тому зараз фахівці освітньої сфери кардинально переглядають навчальні програми з природничих наук, які мають безпосереднє відношення до технологій майбутнього.
- Але ж далеко не всі мають схильності до інтелектуальної праці. Завдяки яким талантам не схильна до розумової діяльності людина зможе вижити в світі роботів?
- Жоден високорозвинений штучний інтелект не в змозі повністю замінити людину. У нас насправді набагато більше переваг перед машинами, ніж ми собі можемо уявити. Наприклад, у роботів відсутнє образне мислення, у них немає свідомості, інтуїції. Тому вони, скажімо, не можуть замінити фондових брокерів, для яких головне не інтелект, а інтуїція. Виживуть садівники, будівельники, працівники фізичної праці, у яких робота пов'язана з креативністю - тобто мається на увазі не автоматичне виконання функцій, а зміна підходу на різних етапах. Найближчим часом "робочими" будуть визнані спеціальності, які зараз вважаються інтелектуальними: програмування, веб-дизайн, 3D-проектування. Чим би людина не займалася, у нього до всього повинен бути творчий підхід, жива уява, здатність швидко орієнтуватися в мінливих обставинах і добре розвинена інтуїція.
- Які зміни очікують людський інтелект в зв'язку з розвитком сучасних технологій - від медицини до кібернетики?
- Цілком реально, що до 2050 року буде створено штучний розум, який значно перевершує кращі уми людства практично у всіх областях. Наприклад, нещодавно інтернаціональна команда вчених в рамках європейського проекту Human Brain Project з інвестиціями в $ 1 млрд створила унікальну карту людського мозку Big Brain, що показує його деталізовану структуру з точністю до 20 мікрометрів. Такий анатомічний атлас не тільки спростить роботу неврологів і нейрохірургів, допоможе лікувати важкі захворювання, але і надасть можливість побачити, як мозок обробляє емоції, сприймає інформацію. Це істотно прискорить процес створення штучного розуму, а також дозволить максимально безпечно удосконалювати і стимулювати природні когнітивні процеси, напрацьовувати базу знань. Мозкові чіпи, що забезпечують безперервну подачу інформації, - технологія недалекого майбутнього.
|